Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

L.I.S.T.E.N

Communicatie
Empathie
Luisteren
Spreken

Toepassen van de zes gouden regels uit het acroniem LISTEN zorgt voor goede gesprekken.

We krijgen hier van alles binnen over het onderwerp ‘luisteren’. Echt leuk. Klanten en andere relaties houden ons op de hoogte van alles wat er over dat onderwerp verschijnt. Niet altijd even nieuw, maar toch. Vorige week uit een wel heel oude bron: de 10e eeuw voor Christus. Joodse wijsheidsliteratuur over de vraag: hoe leef je? Het boek heet Spreuken van Salomo. Een boek dat erg veel over luisteren en ook een beetje over spreken gaat. Communiceren is nu eenmaal een belangrijk ding in het leven. Dat was het toen, dat is het nu nog steeds. Lessen over luisteren die drie millennia oud zijn. De Amerikaanse pastor Rick Warren zette ze op een rijtje, in de vorm van het acroniem ‘LISTEN’.

Look at them with love

Het boek Spreuken maakt op wel 25 plaatsen buitengewoon overtuigend duidelijk dat luisteren vooral een kwestie is van ‘met liefde naar iemand kijken’. ‘Aan ons zijn ogen gegeven om te zien en oren om te luisteren’ (hoofdstuk 20:12, vrij vertaald). De mond wordt daar niet eens genoemd (sowieso in het hele boek veel minder dan ogen en oren). Liefde communiceer je vooral met je ogen (denk aan een eerste date). Dat is het probleem met mensen die te veel praten: ze houden het meest van zichzelf.

Invest as much time as needed

Als je haast hebt, lukt luisteren minder goed. Slow down en zorg dat je echt aanwezig bent. Een spreuk die dit illustreert: ‘Iedereen die snel antwoordt zonder eerst te luisteren is zowel dwaas als beledigend’ (18:13).

Share their feelings, not your solution

Voelen gaat vooraf aan oplossen. Zelfs als je de oplossing weet. ‘People don’t care what you know until they know that you care’, aldus pastor Rick.

Tune into any fear or hurt beneath the words

Als mensen aanvallend of boos overkomen, zoek dan naar wat onderliggend is. Waar zijn ze bang voor? Waar doet het zeer? Waar zit hun verdriet? Reageer met empathie.

Engage them with open-ended questions

‘De plannen in het hart van mensen zijn diepe wateren, maar een man van verstand weet ze op te diepen’ (20:5). Blijf vragen stellen over dat wat mensen zeggen, zodat er diepgang ontstaat en je mensen helpt om goed naar zichzelf te luisteren.

Never judge until you have all the facts

‘Wat een schande – ja, hoe dom – om te antwoorden voor je alle feiten kent’ (18:13). ‘Het hart van een verstandig mens verwerft kennis, het oor van de wijzen zoekt meer te horen’ (18:15).

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?