Overslaan en naar de inhoud gaan
Beter communiceren door beter te luisteren

Als jij betere gesprekken wilt voeren,
investeer je in je luisteren!

Goede gesprekken voeren

Als je graag goede gesprekken wil voeren, is het belangrijk om te beginnen bij het verbeteren van je luistervaardigheden. Heb je wel eens een gesprek gevoerd waarbij je het gevoel had dat de ander je niet hoorde? Dan weet je dat dit een onprettig gevoel kan geven. En hoewel je misschien denkt dat je goed kunt luisteren, is er altijd ruimte voor verbetering.

Hoe kan ik beter communiceren?

Maar hoe kun je dan beter communiceren? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: als je beter luistert, maak je echt contact en verbeter je je communicatie. Het is dus belangrijk om niet alleen te horen wat de ander zegt, maar ook echt contact te maken. Bijvoorbeeld door open vragen te stellen die de ander uitnodigen om meer te vertellen. Dit noemen we 'Erkenning geven'. Er zijn drie vragen die je hierbij kunt stellen:

  1. ‘Wat hoor ik hem/haar eigenlijk zeggen?’ (erkennen wat je hoort).
     
  2. ‘Hoe moet dat voor hem/haar zijn?’ (erkennen wat je (aan)voelt).
     
  3. ‘Waar heeft hij/zij behoefte aan?’ (erkennen wat je begrijpt).

Luistertrainingen

Wil je echt werk maken van het maken van contact en het verbeteren van je luistervaardigheden? Dan zijn onze luistertrainingen wellicht iets voor jou. In de Trainingscyclus Harthorend leer je in drie verschillende trainingen hoe je op een effectieve manier contact maakt met anderen. Zo leer je niet alleen beter te luisteren, maar ook hoe je anderen kunt helpen met wat je zegt. Je krijgt tijdens deze trainingen volop ruimte om te oefenen met het voeren van gesprekken. De trainingscyclus is ook incompany te volgen.

Deze trainingen vormen de Trainingscyclus Harthorend

 

  • Luistertraining vanbinnenuit
    Trainingscyclus Harthorend
    Openingstraining Harthorend

    In deze training leer je beter luisteren: openen, horen, aanvoelen, begrijpen, erkennen en aanvaarden. Allereerst naar jezelf. Maar ook naar de ander. 

  • Training Empathie vanbinnenuit
    Trainingscyclus Harthorend
    Follow-up 1: Empathie

    Je beseft dat het belangrijk is om echt aan te sluiten bij de ander. Als jij nog beter contact wilt maken, investeer dan in het ontdekken en ontwikkelen van je empathische vermogens.

  • Training spreken vanbinnenuit
    Trainingscyclus Harthorend
    Follow-up 2: Spreken

    Je woorden hebben scheppende kracht. Ze maken iets. Maar ze kunnen ook kapotmaken. Na deze training kan je een ander (en jezelf) helpen door het spreken van 'echte woorden'.

Dit zeggen anderen over onze luistertraining

Trainingen voor millennials

Daarnaast bieden wij ook speciale trainingen voor millennials aan. De PLAY Learning Community is een trainingsprogramma speciaal ontworpen voor Young Professionals. Hier leer je onder andere hoe je beter kunt luisteren naar jezelf, zodat je gemakkelijker keuzes kunt maken en je niet meer zo geleefd voelt.

  • Sanne Bos
    PLAY Learning Community

    Sanne Bos

    27 jaar | Accountmanager, KOPexpo

    'PLAY laat me zien dat alles wat ik nodig heb al in me zit. En ook: hoe ik dit kan benutten. Mijn relaties zijn echter en ik weet waar ik warm voor loop.'

Vraag een gratis proefsessie aan voor één van onze trainingen

Ben je geïnteresseerd geraakt in onze luistertrainingen of ons speciale trainingsprogramma voor millennials? Boek dan een gratis proefsessie! In een een-op-een sessie van 30 minuten kunnen wij kennismaken en laten zien hoe we jou kunnen helpen. Na afloop ontvang je bovendien gratis ons boek 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Wij kijken ernaar uit om je te helpen bij het verbeteren van je luistervaardigheden en het voeren van goede gesprekken!

Ik wil een gratis proefsessie

  • Workshops

    Inga Blokker

    33 jaar | Directeur, FoodService Instituut Nederland

    'Alle trainers zijn buitengewoon kundig in contact maken. Naar welk traject ik mijn mensen ook stuur, ze komen er duurzaam veranderd uit.'

Meer lezen over luisteren

Wij schrijven regelmatig blogs over communiceren en luisteren. Hieronder vind je drie voorbeelden.

  • Luisteren
    Een gesprek voeren

    Ieder gesprek is vooral een vraag-antwoordspel en het brengt ons niet wat we ervan hopen.

  • Luisteren
    HAB i.p.v. LSD

    Wat als mensen je niet 'samenvatten' en/of 'bevragen', maar je Horen, Aanvoelen en Begrijpen?

  • Luisteren
    Ongehoord horen

    Het zijn vaak de collega’s die je nauwelijks hoort die veel te zeggen hebben. Hoe daag je hen uit?

Benieuwd wie de trainingen verzorgen?

Maak kennis met onze trainers en coaches. Zij helpen je zó contact te maken dat het je relaties en prestaties verbetert.

Onze trainers