Overslaan en naar de inhoud gaan

Maak van je werk een plek 
die uitnodigt om te leren.

Voorkom dat medewerkers bij je weglopen

Het is het nummer één probleem van deze tijd. Zelfs de meest loyale medewerkers verlaten je voor een andere baan met een nóg dikker salaris of betere arbeidsvoorwaarden. Maar weet je dat uit onderzoek blijkt dat salaris lang niet de grootste reden is dat medewerkers ontslag indienen? Een medewerker die tevreden is met wat hij heeft, gaat over het algemeen niet bij je weg. Ook niet voor een hoger salaris. Hoe zorg je er dan voor dat je medewerkers tevreden zijn? 

Het belang van een goede medewerkerstevredenheid

Dat medewerkerstevredenheid belangrijk is wist je natuurlijk al. Tevreden werknemers presteren beter, zijn creatiever, productiever en kunnen beter omgaan met stress. Uit onderzoek blijkt verder dan tevreden medewerkers minder vaak ziek zijn en meer gefocust op kwaliteit. Ze hebben hart voor de zaak. Maar hoe weet je nou eigenlijk écht of je medewerkers tevreden zijn?

Maak tijd om te luisteren

Als je nou eens tijd maakt om te luisteren. En dan bedoelen we écht contact maken, met alle medewerkers. Op zo'n manier dat zij zich ook gehoord voelen. Dan zet je in ieder geval al een hele goede eerste stap. Maar luisteren is niet zo makkelijk als het klinkt. We denken vaak dat we er wel goed in zijn, maar in de praktijk valt dit vaak vies tegen. De meest gehoorde reden waarom mensen niet luisteren, is een gebrek aan tijd. We maken niet graag tijd om te luisteren, want er zijn nog zo veel andere dingen te doen. Zonde, want dit is zo´n goede manier om medewerkers te binden aan jouw organisatie!

Goed luisteren levert juist tijd op

Misschien kun je voor jezelf op een rijtje zetten hoe veel tijd je de afgelopen weken in werk en privé verloren hebt doordat je anderen verkeerd begreep (of zij jou)? Het is echt indrukwekkend om te horen hoe vaak mensen, als je hun ernaar vraagt, na een overleg aangeven dat ze zich niet gehoord voelen. Men gaat aan de slag met het idee dat de neuzen dezelfde kant op staan en dat iedereen nu weet wat er gebeuren moet, maar het blijkt een illusie. Echte tijdwinst realiseer je als je leert afrekenen met je belemmerende overtuigingen. Wil jij ontdekken wat er bij jou in de weg staat om goed te luisteren? Ontdek onze luistertrainingen!

Onze luistertrainingen

Je dagen zitten vol prikkels. Mogen wij je helpen om die ruimte te vinden om stil te zijn en rustig te luisteren naar wat er in jezelf omgaat? Al meer dan 25 jaar nodigen wij mensen en teams uit de weg naar binnen te gaan. 

  • Openingstraining Harthorend

    Werk aan de basis en leer meer open staan, horen, aanvoelen, begrijpen, erkennen en aanvaarden.

  • PLAY Learning Community

    Met andere Young Professionals groeien in de relatie met jezelf, anderen en je werk.

  • Gratis proefsessie

    Voor als je enthousiast wordt van wat je leest, maar twijfelt of de training wel echt bij je past: een 1-op-1 kennismakingsgesprek met een trainer of coach.

Blije medewerkers blije klanten

Naast alle al eerder genoemde voordelen, behandelen tevreden medewerkers je klanten beter. En het zijn die medewerkers die de telefoon opnemen en dagelijks met klanten spreken. Je hoeft geen expert te zijn om het verschil te horen tussen een callcentermedewerker die een belscript opleest en iemand die vanuit intrinsieke belangen een klant te woord staat. Een blije medewerker zorgt dus voor een hogere klanttevredenheid. 

Binden en boeien van personeel

Er zijn allerlei modellen ontwikkeld om je personeel te binden en boeien. Volgens het Model of Organizational Commitment van Meyer en Allen (1997) is de meest succesvolle strategie om te zorgen voor wat zij noemen 'Affective Commitment'. Hierbij gaat het erom dat een werknemer wil blijven werken voor een organisatie vanwege de emotionele band die de medewerker met de organisatie heeft. Van nature hebben we de behoefte om ergens bij te willen horen, en we besteden nu eenmaal een groot deel van onze tijd op het werk. Zorg er dus voor dat je werknemers zich gehoord voelen. Zorg dat je luistert.

Daarom kies je voor vanbinnenuit

Al meer dan 25 jaar nodigen we mensen, teams en organisaties uit de weg naar binnen te gaan. Dit doen we net iets anders dan anderen:

  • Uitsluitend gericht op contact - en hoe je contact kunt gebruiken om een goede job te doen.
  • Focus op de binnenkant - geen oppervlakkige tips en trucks, maar ontdekken hoe het bij jou werkt.
  • Niet alleen trainen en coachen maar ook samen werk maken van de context waarin je werkt - zodat het werk je uitnodigt, en niet belemmert om wat je leert in de praktijk te brengen)
  • Workshops

    Inga Blokker

    33 jaar | Directeur, FoodService Instituut Nederland

    'Alle trainers zijn buitengewoon kundig in contact maken. Naar welk traject ik mijn mensen ook stuur, ze komen er duurzaam veranderd uit.'

Vind contact met ons

Meer informatie over onze trainingen, workshops of coaching? Bel ons, of laat ons jou bellen. Dan kunnen we in een goed gesprek het eerste contact met elkaar daarover maken. Laat je gegevens achter via onderstaand formulier, dan spreken we elkaar snel!

Benieuwd wie de trainingen verzorgen?

Maak kennis met onze trainers en coaches. Zij helpen je zó contact te maken dat het je relaties en prestaties verbetert.

Onze trainers