Harry's picture

Stel dat jouw gesprek een dier is dat je moet voeren. Wat geef je het dan?

Een gesprek voeren

Luisteren
Spreken
Communicatie
Wij hebben een dochter die erg letterlijk luistert. Als zij hoort: ‘een gesprek voeren’, dan ziet ze een dier voor zich dat ‘Gesprek’ heet en dat gevoerd moet worden. Zo bekeken is een goede vraag: ‘Welk voer gooi je in het gesprek?’ Het antwoord in werkend Nederland: ‘Een vraag’. We voeren gesprekken door vragen te stellen. Ieder gesprek is vooral een vraag-antwoordspel. Maar dat is precies waarom veel gesprekken niet brengen wat mensen ervan hopen. Hoe dan wel?

Vragen, vragen, vragen

Als ik een uur lang vragen aan je stel, voel jij je aan het eind van het uur bevraagd, geïnterviewd, geënquêteerd. Maar als ik een uur lang naar je luister, dan voel jij je gehoord, aangevoeld en begrepen. Een heel andere beleving. Toch blijven we gesprekken vooral voeren met vragen. Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met een goede vraag. Integendeel. Maar als je er goed over nadenkt, stel je vooral vragen omdat jij het gesprek wilt sturen waarheen jij wilt, toch?

 

Erkennen, erkennen, erkennen

Er is een alternatief. Dat heet luisteren. Het recept is eenvoudig: je reageert niet met vragen, maar met wat de ander uitnodigt om met nóg meer tevoorschijn te komen. ‘Erkenning geven’ noemen we dat. En als je toch vragen wilt die je daarbij kunnen helpen, dan zijn er hier drie:

1.       ‘Wat hoor ik hem/haar eigenlijk zeggen?’ (erkennen wat je hoort).

2.       ‘Hoe moet dat voor hem/haar zijn?’ (erkennen wat je (aan)voelt).

3.       ‘Waar heeft hij/zij behoefte aan?’ (erkennen wat je begrijpt).

 

Drie vragen die je jezelf kunt stellen om je luisteren op scherp te zetten, zodat je die ander niet te veel met je vragen hoeft lastig te vallen.

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reacties

Knap geluisterd door de

Knap geluisterd door de kleine meid, mooie insteek van 'gesprek voeren'.

Harry's picture

Kinderen - ook het kind in

Kinderen - ook het kind in onszelf - wijzen ons de weg. Ze leren ons om er te zijn ... Groetjes Merijn! H@rry

Aaaah, goed gevonden! Die ga

Aaaah, goed gevonden! Die ga ik onthouden!

Hoi Harry. Lekker scherp.

Hoi Harry. Lekker scherp. Toevallig las ik ook iets anders over hetzelfde. Als je wilt weten hoe onze innerlijke stem klinkt moet je dat aan een hond vragen. Zijn/haar reactie reageert op jouw innerlijke stem.

ik kwam wat zeer toepasselijks tegen op: www.facebook.com/hondengedragdeskundigeanniekwinters/
kijk bij De kracht van helpende gedachten.

Harry's picture

:-) Gaaf! Je hebt ook mensen

:-) Gaaf! Je hebt ook mensen die dat doen: zo luisteren ...

Ha Bert,

Ha Bert,
Jouw facebook link lijkt niet te werken. Ben er benieuwd naar.
Kun je het nog eens checken?

Harry's picture

Bert ... Merijn, deze is vast

Bert ... Merijn, deze is vast niet voor mij bedoeld ...

Harry's picture

Nu zie ik welke Bert je

Nu zie ik welke Bert je bedoelt Merijn ...

Sorry s vergeten. Knippen

Sorry s vergeten. Knippen/plakken werkt niet altijd en met overtypen maak je fouten.

www.facebook.com/hondengedragsdeskundigeanniekwinters/

Dankje Bert voor het delen.

Dankje Bert voor het delen. Helemaal waar ja dat artikel.

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl