Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

3 vragen die je
helpen luisteren

Empathie
Luisteren
Verbinding

Niet alleen door het stellen van vragen kun je een gesprek sturen. Het kan ook door het teruggeven van wat je hoort, aanvoelt en begrijpt.

In werkend Nederland blijft het goede gesprek vaak beperkt tot een ‘vraag-antwoordspel’. Met slimme vragen sturen we het gesprek waarheen wij willen. Begrijp me niet verkeerd: er is niks mis met een goede vraag. Toch is luisteren iets anders dan vragen stellen. In deze blog verkennen we de kunst van het luisteren en hoe het ons in staat stelt om echt contact te maken met anderen.

Het belang van luisteren

Als ik een uur lang vragen aan je stel, voel jij je aan het eind van het uur bevraagd, geïnterviewd of geënquêteerd. Maar als ik een uur lang naar je luister, ervaar je iets heel anders. Dan voel jij je gehoord, aangevoeld en begrepen. Luisteren is een krachtig instrument dat ons in staat stelt om een diepere verbinding met anderen tot stand te brengen.

Deze drie vragen helpen je beter luisteren

Als je dan toch vragen wilt stellen, stel dan de volgende drie vragen. Stel ze niet hardop aan de ander. Maar vanbinnen aan jezelf. Ze helpen je echt te luisteren en volop contact te maken:

  1. Wat zegt hij/zij nu vooral, of eigenlijk?
    Die vraag helpt je horen en erkennen wat iemand zegt. Het gaat verder dan alleen de woorden die worden uitgesproken. Het helpt je om de nuances, emoties en intenties achter de woorden op te pikken. Door bewust te luisteren naar de boodschap die de ander probeert over te brengen, begrijp je echt wat er speelt.
     
  2. Hoe moet dat voor hem/haar zijn?
    Die vraag helpt je aanvoelen en erkennen hoe het voor de ander voelt. Emoties spelen een grote rol in communicatie. Door je in te leven in de gevoelens van de ander kun je een dieper begrip ontwikkelen. Het stelt je in staat om empathie te tonen en een veilige ruimte te creëren waarin de ander zijn of haar emoties kan delen.
     
  3. Waar heeft hij/zij nu behoefte aan?
    Die vraag helpt je begrijpen en erkennen wat die ander nodig heeft. Vaak willen mensen gewoon gehoord worden. Als ze behoefte hebben aan advies, ondersteuning of een oplossing voor een probleem hoor je het wel. Door bewust na te denken over de behoeften van de ander, speel je beter in op wat ze nodig hebben en ben je een waardevolle gesprekspartner.

Luisteren

Voordat je het weet, nodig je de ander echt uit om tevoorschijn te komen. Want die ervaart dat wat hij/zij zegt, voelt en nodig heeft er van jou mag zijn. Dit opent de deur naar een dieper niveau van verbinding en vertrouwen in het gesprek. Goed werk!

Gratis proefsessie

Wil je graag je luistervaardigheden verbeteren en de kracht van echt luisteren ervaren? Boek dan nu een gratis proefsessie voor een van onze luistertrainingen. Tijdens deze sessie krijg je de kans om te ontdekken hoe effectief luisteren jou kan helpen in je professionele en persoonlijke leven. Neem vandaag nog contact met ons op en reserveer jouw gratis proefsessie.

Boek een gratis proefsessie

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?