Harry's picture

Anderen laten ervaren dat ze welkom zijn, begint met het van harte welkom heten van jezelf.

Gastvrijheid: the art of making you feel welcome

Luisteren
Empathie
Luisterblokkades
Hoeveel mensen op je werk kennen jou echt? Wie heeft er deze week naar jou geluisterd in een oprechte poging je te begrijpen? Hoe selectief ben je eigenlijk in wat je van jezelf laat zien? Veel werkende mensen verstoppen zich achter hun rol en/of hun opvattingen over wat professioneel is en wat niet. Waar halen wij de moed vandaan om ook op ons werk echt de mens te zijn die we zijn?

Uitnodigen

Ik sta voor een grote groep docenten en geniet ervan. Dit is leuk. Luisteren is zojuist gedefinieerd als ‘een uitnodiging om tevoorschijn te komen’. En ik ga deze 400 docenten uitnodigen om precies dát te doen. Zo uitnodigend als ik kan, roep ik: ‘Kom tevoorschijn!’ En nog een keer. De docenten hebben de opdracht bij zichzelf na te gaan welke reacties dat bij hen oproept. Ik inventariseer: ‘Wat wil hij van me?’, ‘Dat maak ik zelf wel uit’ en ‘Waarmee dan?’ Maar ook: ‘Hier ben ik’ en ‘Graag’.

 

Frappant. Als je mensen uitnodigt om tevoorschijn te komen, zijn beide reacties aanwezig. Blijkbaar verlangen we ernaar om onszelf te laten zien én zijn we er tegelijkertijd bang voor. Consequentie daarvan is dat we aandacht moeten besteden aan hoe we uitnodigen. Hoe we luisteren komt dus precies. De uitnodiging moet zó zijn dat het mensen helpt hun angst te overwinnen. Stephen Covey leerde ons al in de vijfde van de zeven eigenschappen ‘Seek first to understand, than to be understood’: ‘Als iemand echt ergens mee zit en je luistert met de oprechte intentie om hem te begrijpen, zul je ervan versteld staan hoe snel hij zich blootgeeft. Dat is namelijk precies wat hij wil.’ Zo is het. We willen dat graag, maar durven vaak niet.

 

Trijntje Oosterhuis zingt een prachtige tekst van haar vader over de combi van het verlangen en de angst om gekend te zijn: ‘Ken je mij’.

 

Gastvrijheid

Wanneer heeft iemand je voor het laatst op een heel plezierige manier speciaal behandeld? Dat je zo onder de indruk was van hoe welkom jij je voelde, dat je dat verhaal wel met anderen moest delen? De meeste mensen moeten lang nadenken voordat ze die vraag kunnen beantwoorden. ‘Lebbis over gastvrijheid’ verhaalt op een magistrale manier over zo’n ervaring: ‘Waarom is er niet zo’n terrasje?’

 

Jaren geleden was ik bij een praatje van Jan Gunnarsson over ‘Hostmanship’. Hij had het over ‘the art of making people feel welcome’. Ik herinner me nog zijn verhaal over een buschauffeur die er elke dag voor kiest zijn klanten als mensen te zien en hen te laten ervaren hoe welkom ze zijn. Maar wat me nog het meest is bijgebleven is zijn statement: ‘Anderen laten ervaren dat ze welkom zijn begint met het van harte welkom heten van jezelf’.

 

Empathie voor jezelf

Nog niet zo lang geleden was ik als trainer bezig met de intro van een oefening. Ik voelde me niet helemaal zeker. Dat komt vaker voor. De vrouw die naast me zat, merkte dat op en ergerde zich eraan. Op een gegeven moment onderbrak ze mijn verhaal en zei: ‘Je bent wel heel voorzichtig. Ik hoor je praten alsof je twijfelt. Maar volgens mij weet je precies hoe het zit. Voor de dag ermee alsjeblieft. Anderen nodig je uit tevoorschijn te komen, nu nodig ik jou uit.’ Even schrok ik ervan. Maar het lukte me haar oprechte uitnodiging aan te nemen. En vanuit kracht verder te gaan.

 

Iets in mij is onzeker gebleven. Daar heb ik lang van gebaald. En me ertegen verzet. Geknokt om dat anders te krijgen. Steviger. Maar Gunnarsson heeft gelijk. Anderen laten ervaren dat ze welkom zijn begint heel dichtbij. Met het verwelkomen van wat er van jezelf lang niet mocht zijn, maar al die tijd wel geweest is.

 

Ook in de empathietraining leren we mensen eerst empathie voor zichzelf te hebben. O.a. met de oefening ‘Projecteer wat je niet waardeer(t)’. Iets wat je in jezelf niet zo waarderen kunt, projecteer je in die oefening op een ander. Die laat dat binnenkomen en geeft aan hoe dat voelt. En vraagt je: ‘Zijn er geen andere manieren voor jou om met mij om te gaan?’ En als je het even niet weet, komt de volgende vraag: ‘Breng ik je ook iets wat je zou missen als ik er niet ben?’

 

Als we leren liefdevol om te gaan met dat in onszelf wat nog niet af is, vinden we wat nodig is om - ook op het werk - echt onszelf te zijn. Zo leef je de uitnodiging: ‘Kom tevoorschijn!’

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reacties

Bijzonder verhaal. Ik heb

Bijzonder verhaal. Ik heb gemerkt op mijn afstudeerstage dat ik van bepaalde personen 'moest' voldoen aan bepaalde criteria om mijn onderzoek te bewijzen. Opzoek gaan naar de feiten! Ik ben een persoon die 'out of the box' oplossingen bedenkt en bezig is met verbeteren. Dat constant opzoek gaan naar problemen heeft mij erg geblokkeerd als persoon (onzeker gemaakt), dit resulteerde in een pessimistische man die maar bleef graven en zoeken naar problemen en verbanden. Ik stond niet meer in mijn kracht! Mijn stagebegeleider heeft mij geholpen om niet zo diep te graven, maar te kijken naar de positieve dingen en daarop voort te bouwen. De orka award is overigens een boekje wat mij erg heeft geholpen. Kortom, voor dit inzicht heb ik andere mensen nodig gehad, iemand die naar mij kon luisteren en mij kon helpen met zoeken! Nu geef ik 'lak' aan wat andere mensen ervan vinden, ik neem lef en ga weer in mijn kracht staan!

Harry's picture

Veel te laten reactie op jouw

Veel te laten reactie op jouw reactie Ben - maar de website is er nu klaar voor. Hoe is de stage afgelopen? Het is heerlijk om in je kracht te gaan staan!

 

Groetjes,

H@rry

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl