Harry's picture

Het kan mensen niet schelen hoeveel je weet, totdat ze weten hoeveel het je kan schelen (David Maister).

Luisteren: Het Nieuwe Spreken

Luisteren
Spreken
In het bedrijfsleven gaat het veel over ‘harde factoren’ als cijfers en geld. Maar steeds meer onderzoek maakt aannemelijk dat resultaat vooral van ménsen afhangt. Van ‘zachte factoren’ als relaties, vertrouwen en echt contact. Een groot deel van onze tijd proberen we anderen te beïnvloeden. We doen ons stinkende best om mensen zover te krijgen dat ze op z’n minst openstaan voor onze standpunten. Het liefst willen we dat ze er ook nog wat mee doen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door zo te luisteren dat ze graag met je spreken!

Zonder woorden

Op zoek naar een definitie van actief luisteren vragen we mensen regelmatig: ‘Wat zeg je zonder woorden als je naar iemand luistert?’ De antwoorden zijn steevast prachtig. Dingen als: ‘Ik heb aandacht voor je’, ‘Je mag er zijn’, ‘Kom maar op’, ‘Jij bent welkom’ etc. Stuk voor stuk teksten die mensen heel graag horen!

 

Kom tevoorschijn

Wat ons betreft is ‘Kom tevoorschijn!’ dat wat je zegt als je zonder woorden luistert. Zo bezien is luisteren een uitnodiging. Mensen komen graag tevoorschijn met wat er echt bij hen leeft. Maar ergens zijn ze er ook terughoudend in. Dus scannen ze jou als je naar hen luistert: ‘Ben ik bij hem/haar echt welkom met mijn verhaal?’ Daarom is de vraag voor de luisteraar telkens: ‘Wat heeft die ander nodig om zich bij mij echt uitgenodigd en welkom te voelen?

 

Zo luisteren ze naar jou!

Hoe meer het je lukt om te erkennen wat de ander in het gesprek laat zien en horen, hoe meer hij je zal toevertrouwen. Eerst iets geven, zegt David Maister (een onderzoeker die zich al decennialang verdiept in hoe je bereikt dat mensen iets doen met wat jij aandraagt). Zodra de ander ervan overtuigd is dat je zijn belang op het oog hebt, zal hij bereid zijn om naar jou te luisteren. Verder is het belangrijk dat je leert de juiste woorden te vinden. Woorden waarmee je niets opdringt, maar mogelijkheden schetst waaruit de ander kan kiezen. Toon begrip door zorgzaam, attent en behulpzaam te zijn. Laat de ander merken dat het je om de lange termijn gaat. Zo bouw je aan relaties waarin er ook naar jou geluisterd wordt. Probeer het maar!

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl