Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Luisteren:
Het Nieuwe Spreken

Luisteren
Spreken

Het kan mensen niet schelen hoeveel je weet, totdat ze weten hoeveel het je kan schelen (David Maister).

In het bedrijfsleven gaat het veel over ‘harde factoren’ als cijfers en geld. Maar steeds meer onderzoek maakt aannemelijk dat resultaat vooral van ménsen afhangt. Van ‘zachte factoren’ als relaties, vertrouwen en echt contact. Helemaal nu het vinden en behouden van goed personeel een enorme uitdaging is. Een groot deel van onze tijd proberen we anderen te beïnvloeden. We doen ons stinkende best om mensen zover te krijgen dat ze op z’n minst openstaan voor onze standpunten. Het liefst willen we dat ze er ook nog wat mee doen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door zo te luisteren dat ze graag met je spreken!

Zonder woorden

Op zoek naar een definitie van actief luisteren vragen we mensen regelmatig: ‘Wat zeg je zonder woorden als je naar iemand luistert?’ De antwoorden zijn steevast prachtig. Dingen als: ‘Ik heb aandacht voor je’, ‘Je mag er zijn’, ‘Kom maar op’, ‘Jij bent welkom’ etc. Stuk voor stuk teksten die mensen heel graag horen!

Kom tevoorschijn

Wat ons betreft is ‘Kom tevoorschijn!’ dat wat je zegt als je zonder woorden luistert. Zo bezien is luisteren een uitnodiging. Mensen komen graag tevoorschijn met wat er echt bij hen leeft. Maar ergens zijn ze er ook terughoudend in. Dus scannen ze jou als je naar hen luistert: ‘Ben ik bij hem/haar echt welkom met mijn verhaal?’ Daarom is de vraag voor de luisteraar telkens: ‘Wat heeft die ander nodig om zich bij mij echt uitgenodigd en welkom te voelen?

Zo luisteren ze naar jou!

Hoe meer het je lukt om te erkennen wat de ander in het gesprek laat zien en horen, hoe meer hij je zal toevertrouwen. Eerst iets geven, zegt David Maister (een onderzoeker die zich al decennialang verdiept in hoe je bereikt dat mensen iets doen met wat jij aandraagt). Zodra de ander ervan overtuigd is dat je zijn belang op het oog hebt, zal hij bereid zijn om naar jou te luisteren.

Dring niets op

Verder is het belangrijk dat je leert de juiste woorden te vinden. Woorden waarmee je niets opdringt, maar mogelijkheden schetst waaruit de ander kan kiezen. Toon begrip door zorgzaam, attent en behulpzaam te zijn. Laat de ander merken dat het je om de lange termijn gaat. Zo bouw je aan relaties waarin er ook naar jou geluisterd wordt. Probeer het maar!

Durf hulp te vragen

Zou je graag wat hulp willen om beter te leren luisteren? Je bent niet alleen! Wij geven meerdere keren per jaar luistertrainingen, individueel of incompany. In deze trainingen gaan we op zoek naar wat er bij jou in de weg staat om goed te luisteren naar anderen. Want als wij één ding hebben geleerd de afgelopen jaren is dat goed luisteren naar anderen begint bij luisteren naar jezelf.

Download de brochureSchrijf je in voor een gratis proefsessie

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?