Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Cultuur van contact

Intrinsieke motivatie
Luisteren
Verbinding

In plaats van 'fancy' programma's kun je beter aansluiten bij een willekeurig overleg en kijken wat zich afspeelt in het 'hier en nu'. Op én onder de tafel.

De afstudeerder communicatie ontdekt dat het woord ‘cultuur’, dat voor ons een diepe lading heeft, extern matig resoneert. Het is te vaag. Te open voor allerlei interpretatie. En het woord ‘contact’ alleen lijkt ook te leeg, de toevoeging van het woordje ‘echt’ lijkt nodig. Weinig bemoedigende woorden, maar misschien toch wel waar. Tegelijkertijd is dat wel precies waar we bij onze klanten graag aan werken: een cultuur van contact. Want hoe gaaf zou het zijn om te werken in een organisatie waar mensen openhartig luisteren en vrijmoedig spreken? Wie wil er geen werkomgeving waar je graag bent omdat je er veel ontvangt en ook met plezier heel veel geeft?

Delen wat onaf is

Het voelt soms wat kwetsbaar om te delen wat vanbinnen nog niet af is. Toch doe ik dat voorzichtig in deze blog. Door een paar zinnen te delen van wat ik schreef in het najaar van 2021, in de trein tussen Utrecht en Gouda:

'Een cultuur van contact is een (werk)omgeving waarin mensen elkaar uitnodigen, uitdagen en verleiden om de schoonheid (sorry voor het woord) in de ander te zien en waarin ze graag zoeken hoe ze de ander kunnen dienen (en van die ander kunnen leren). Die cultuur heeft impact in zichzelf en is woest aantrekkelijk voor haar omgeving omdat ze een relationele context geeft waarin mensen floreren (een tuin zeg maar).

Het is een cultuur die aansluit bij de diepgevoelde menselijke behoefte aan recht, spiritualiteit, relaties en schoonheid.

Een cultuur van contact beoogt ook een counterculture te zijn waarin mensen niet ‘verdingelijkt’ raken en waar prestaties en het meten daarvan niet het allerbelangrijkste zijn, maar een logisch gevolg van de manier waarop mensen met elkaar omgaan.'

Zo klopt het!

Vriend Steven vraagt: ‘Hebben jullie al een tagline?’ Ik wist niet eens wat dat was. Hij verduidelijkt: ‘Zo’n zinnetje achter je bedrijfsnaam of merk. Bijvoorbeeld: ‘Tefal, je denkt ook aan alles’, ‘Q good for you’, etc.’ Nee, die hebben we nog niet. Erover nadenken is wel leuk en nuttig, merkten wij. Voorlopige uitkomst, misschien wat aanmatigend maar het laat wel zien waar we verontwaardigd over zijn en aan willen werken: ‘vanbinnenuit, zo klopt het!’

Dichtbij beginnen

Voorlopig hebben we nog veel om aan te werken en uit te proberen. De komende jaren gaan we ontdekken wat het betekent om samen te bouwen aan culturen van contact. Wat we al wél weten is dat het, net als met luisteren, heel dichtbij begint. Bij onszelf. Waar kunnen wij als club nog groeien als het erom gaat een tuin te zijn voor elkaar en de mensen met en voor wie we werken?

Vraag een gratis proefsessie aan

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Lees de reacties op dit bericht

Als menselijke ont-moet-ingen in een cultuur van contact er mogen zijn ontstaan er waarschijnlijk een hemelse atmosfeer.
Het kan!

Reageren op dit artikel?