Harry's picture

In plaats van 'fancy' programma's kun je beter aansluiten bij een willekeurig overleg en kijken wat zich afspeelt in het 'hier en nu'. Op én onder de tafel.

Cultuur van contact

Luisteren
Intrinsieke motivatie
Verbinding
De afstudeerder communicatie ontdekt dat het woord ‘cultuur’, dat voor ons een diepe lading heeft, extern matig resoneert. Het is te vaag. Te open voor allerlei interpretatie. En het woord ‘contact’ alleen lijkt ook te leeg, de toevoeging van het woordje ‘echt’ lijkt nodig. Weinig bemoedigende woorden, maar misschien toch wel waar. Tegelijkertijd is dat wel precies waar we bij onze klanten graag aan werken: een cultuur van contact. Want hoe gaaf zou het zijn om te werken in een organisatie waar mensen openhartig luisteren en vrijmoedig spreken? Wie wil er geen werkomgeving waar je graag bent omdat je er veel ontvangt en ook met plezier heel veel geeft?

Delen wat onaf is

Het voelt soms wat kwetsbaar om te delen wat vanbinnen nog niet af is. Toch doe ik dat voorzichtig in deze blog. Door een paar zinnen te delen van wat ik schreef in het najaar van 2021, in de trein tussen Utrecht en Gouda:

 

'Een cultuur van contact is een (werk)omgeving waarin mensen elkaar uitnodigen, uitdagen en verleiden om de schoonheid (sorry voor het woord) in de ander te zien en waarin ze graag zoeken hoe ze de ander kunnen dienen (en van die ander kunnen leren). Die cultuur heeft impact in zichzelf en is woest aantrekkelijk voor haar omgeving omdat ze een relationele context geeft waarin mensen floreren (een tuin zeg maar).

 

Het is een cultuur die aansluit bij de diepgevoelde menselijke behoefte aan recht, spiritualiteit, relaties en schoonheid.

 

Een cultuur van contact beoogt ook een counterculture te zijn waarin mensen niet ‘verdingelijkt’ raken en waar prestaties en het meten daarvan niet het allerbelangrijkste zijn, maar een logisch gevolg van de manier waarop mensen met elkaar omgaan.'

 

Zo klopt het!

Vriend Steven vraagt: ‘Hebben jullie al een tagline?’ Ik wist niet eens wat dat was. Hij verduidelijkt: ‘Zo’n zinnetje achter je bedrijfsnaam of merk. Bijvoorbeeld: ‘Tefal, je denkt ook aan alles’, ‘Q good for you’, etc.’ Nee, die hebben we nog niet. Erover nadenken is wel leuk en nuttig, merkten wij. Voorlopige uitkomst, misschien wat aanmatigend maar het laat wel zien waar we verontwaardigd over zijn en aan willen werken: ‘vanbinnenuit, zo klopt het!’

 

Dichtbij beginnen

Voorlopig hebben we nog veel om aan te werken en uit te proberen. De komende jaren gaan we ontdekken wat het betekent om samen te bouwen aan culturen van contact. Wat we al wél weten is dat het, net als met luisteren, heel dichtbij begint. Bij onszelf. Waar kunnen wij als club nog groeien als het erom gaat een tuin te zijn voor elkaar en de mensen met en voor wie we werken?

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reacties

Als menselijke ont-moet

Als menselijke ont-moet-ingen in een cultuur van contact er mogen zijn ontstaan er waarschijnlijk een hemelse atmosfeer.

Harry's picture

Het kan!

Het kan!

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl