Harry's picture

Laat problemen daar waar ze horen: bij hun eigenaar.

Verboden te adviseren

Luisteren
Empathie
Luisterblokkades
Ik deel iets met een vriend wat me al lang bezighoudt. Iets wat niet lekker zit. Energie vreet. Ik weet gewoon niet goed wat ik ermee aan moet. Hij luistert aandachtig. Voelt mee. Laat merken dat hij mij begrijpt en doet geen enkele poging om te adviseren. Heerlijk! De meesten – ik incluis – doen dat vaak anders. Tijdens het verhaal van de ander bedenken wij alvast een oplossing. Daardoor luisteren we minder goed. Eigenlijk zijn we meer aan het wachten op het moment waarop we zelf kunnen gaan praten …

Problemen oplossen

Waarom doen we dat zo? Omdat we, als we om iemand geven, geneigd zijn oplossingen te bedenken! Dat helpt die ander toch? En daarom voelt het goed om dat te doen. Maar wat van de ander is, kun je beter bij de ander laten. Want je hebt niet de macht om de problemen van een ander op te lossen. Als je niet uitkijkt, neem je met jouw advies de verantwoordelijkheid voor het probleem bij de ander weg. Die blijft onbegrepen achter. Of gaat iets doen wat niet echt van hem of haar is.

 

Valideren

Mensen die delen waar ze mee worstelen, hebben vooral behoefte aan validatie. Wat je dus beter kunt doen, is luisteren, inleven, erkennen. Zo laat je merken dat die ander niet gek is. Waarom dat zo lastig is? Als je alleen maar luistert, verloochen je (voor je gevoel) je eigen ideeën over wat die ander het beste wel of niet kan doen.

 

Advies gevraagd

Het hoofd van ‘Team Griffie’ zei het me deze week zó: ‘Adviseren is ons werk, maar doen we het zorgvuldig? Veel gaat snel, op basis van aannames, op intuïtie en misschien te sturend. Terwijl het gaat om vraagstukken met forse impact. We zijn goed ingevoerd in de materie, het politieke ‘spel’ en het netwerk van relaties. Dan valt het ook niet mee om je advies nog even voor je te houden.’ Zo is het maar net.

 

Wat heb jij nodig om te geloven dat het merendeel van je werk – zeker als je adviseur bent – al in het luisteren zélf ligt? Ik weet het niet. Maar als je iemand in staat stelt om zijn of haar eigen problemen op te lossen, laat je pas echt zien dat je om die persoon geeft.

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reacties

Zo eenvoudig en toch heel

Zo eenvoudig en toch heel lastig. Daarom zijn de trainingen van jullie ook standaard voor al onze medewerkers (adviseurs)

Harry's picture

Dank voor je vertrouwen, Henk

Dank voor je vertrouwen, Henk!

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl