Luisteren is in essentie een gevende beweging.

Luisteren is geven

Luisteren is vooral geven. Daarom lukt het niet goed als je luistert vanuit oordeel, angst of eigen behoefte. Want dan zoek je vooral te ontvangen: de bevestiging van je oordeel, geruststelling of dat waar jij behoefte aan hebt. Als luisteraar wil je niet ontvangen, maar ga je op zoek naar waar je erkenning kunt geven.

De luisterthermometer

Luisteren is dus vooral geven. Wat je geeft als je luistert is erkenning. Die erkenning kun je op verschillende niveaus geven. Hiernaast zie je de luisterthermometer. Die helpt je om vast te stellen wat temperatuur van het luisteren is. Het is koud als je luistert vanuit oordeel, angst of eigen behoeften. De temperatuur loopt op naarmate het je beter lukt om op de ander gericht te zijn. En erkenning te geven voor wat je bij de ander ziet, hoort en ervaart.

 

Als je luistert om te geven (en niet om te ontvangen) dan is het luisteren vrij. Het is niet langer een transactie. Dan ontstaat er ruimte waarin dingen gaan veranderen. Luisteren is een bijzonder creatief proces. Probeer het maar!

Luisteren is geven

Luisteren is geen soft skill



Publicatie resultaten luisteronderzoek Harthorend in Managemen Scope.

 

Boektrailer Harthorend

 

Geef wat de ander nodig heeft om tevoorschijn te komen!

Luisterworkshops

 

Ervaar wat luisteren in essentie is en wat het met mensen doet.

 

En laat je daardoor inspireren.

Leren erkenning geven?

 

Doe mee aan de Openingstraining Harthorend.

 

Samenvatting Harthorend

 

Luisteren is erkenning geven.