Harry's picture

Toepassen van de vijf gouden regels uit het acroniem SPEAK zorgt voor goede gesprekken.

S.P.E.A.K.

Luisteren
Spreken
Communicatie
We krijgen hier van alles binnen over het onderwerp ‘luisteren’. Echt leuk. Klanten en andere relaties houden ons op de hoogte van alles wat er over dat onderwerp verschijnt. Niet altijd even nieuw, maar toch. Onlangs uit een wel heel oude bron: de 10e eeuw voor Christus. Joodse wijsheidsliteratuur over: ‘Hoe leef je?’ Het boek heet Spreuken van Salomo. Een boek dat erg veel over luisteren en ook een beetje over spreken gaat. Communiceren is nu eenmaal een belangrijk ding in het leven. Dat was het toen, dat is het nu nog steeds. Lessen over spreken die meer dan drie millennia oud zijn. De Amerikaanse pastor Rick Warren zette ze op een rijtje, in de vorm van het acroniem ‘SPEAK’.

Save it for the best time

Bewaar wat je wilt zeggen voor de beste tijd, want – zo zegt Salomo – ‘er is een tijd om stil te zijn en een tijd om te spreken’ (Prediker 3:7, een vervolg op Salomo’s boek Spreuken, vrij vertaald). Timing is superbelangrijk. Dus als je naar iemand luistert en je afvraagt: ‘Wat hoor ik hem/haar vooral zeggen?’, ‘Hoe moet dat voor hem/haar zijn?’, ‘Waar heeft hij/zij behoefte aan?’, bewaar de antwoorden dan tot de beste tijd om ze te delen.

 

Plan

‘Wijze mensen denken na voor ze spreken; dan is wat ze zeggen ook overtuigender’ (Spreuken 16:23). Bereid je gesprekken voor en denk na over wanneer je wat op welke manier wilt zeggen.

 

Empathize with their needs first 

Altijd bij de ander beginnen. Jij komt daarna (misschien) nog wel aan de beurt. Mik op wat de ander helpt en opbouwt. Op waar de ander behoefte aan heeft en wat je de ander kunt geven.

 

Affirm the positive alternative

‘Als wijze mensen spreken, maken ze kennis aantrekkelijk’ (Spreuken 15:2) en: ‘Een volwassen mens is bekend om zijn begrip. Hoe aansprekender zijn woorden, hoe overtuigender hij is.’ Dus laat wat je zegt aantrekkelijk zijn: deel de voordelen (hoe gaat het diegene helpen?), zeg het positief (niet veroordelend of negatief) en bied hoop.

 

Keep calm and don’t argue

‘Zij die zeker zijn van zichzelf praten niet de hele tijd, en mensen die kalm blijven hebben het juiste inzicht’ (Spreuken 17:27). Dus wees snel om te horen, langzaam om te spreken en langzaam als het gaat om geïrriteerd of boos raken.

 

Kies een van deze vijf uit om aan te werken en bedenk bij wie je gaat oefenen.

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl