Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Het Goede Gesprek

Communicatie
Empathie
Luisteren
Spreken

Het belangrijkste ingrediënt voor een goed gesprek is de actieve deelname van de medewerker (40-87%) en pas daarna de werkrelatie (22-30%) en de managerfactoren (9-20%).

Het goede gesprek tussen leidinggevende en professional lijkt momenteel de HR-oplossing voor alles. Is dat geen overschatting van wat in een gesprek mogelijk is? Zijn professionals in die gesprekken niet veel te veel op hun hoede: hoe kom ik over, zeg ik het goede, wat willen ze van me? Toch bestaat het goede gesprek echt. Ik heb er deze week eentje meegemaakt. Bijzonder bemoedigend!

Dit is zo mooi

Ik weet het niet – misschien komt het omdat het zo zeldzaam is. Nee, echt contact is altijd mooi. Zelfs als het gewoon werkcontact is. Dat ik er nu weer getuige van mag zijn, is supergaaf. Zo kan het dus ook. Het goede gesprek bestaat echt.

Verplaatsen

Ik maak heel wat gesprekken mee tussen manager en professional. Als ‘vlieg aan de muur’. Kijken wat er gebeurt en teruggeven wat ik zie. Leuk werk. Zo heb ik net een gesprek gezien van een manager met een ingenieur uit zijn team. Daar viel nog wel wat aan te verbeteren. De manager had meer kunnen doen om echt op de plek van zijn teamlid te gaan staan. Daar hoeft hij geen goeroe of halve therapeut voor te zijn. Gewoon luisteren vanuit de vraag: ‘Hoe moet dit voor die ander zijn?

Eerst dat wat stoort

Voor het tweede gesprek van die middag schuift een senior adviseur uit het team aan. Een plezierige en pientere kerel. Iemand die het klappen van de zweep kent. Eentje die geen leiding nodig heeft, maar deze op momenten wel zelf opzoekt. In een halfuurtje wil hij met zijn manager wat lastige dingen doornemen uit de projecten die hij onderhanden heeft. Hij maakt vrolijk contact en regelt koffie voor ons drieën. Voordat hij begint moet hem even wat van het hart. Hij heeft net gehoord dat een vriend ernstig ziek is. De zoveelste in heel korte tijd. Hij zit niet echt te wachten op een empathische reactie, maar wil het gewoon gezegd hebben. 

Goed voorbereid

Hij draait zijn laptopje naar zijn manager toe en geeft aan wat de bedoeling van het gesprek is. Op het scherm zien we een ‘wit vel’ met daarop in groen alle projecten die hij onderhanden heeft. Het zijn er opvallend veel. En op sommige plekken is de tekst door hem rood gemaakt. Die stukken wil hij even doorspreken.

Het werkt

Dan gaan ze helemaal los. Het teamlid vertelt veel, maar kiest zorgvuldig zijn woorden. Stuurt wat hij wil zeggen steeds naar de kern van de zaak. Zijn manager luistert met waardering. Laat hem helemaal uitpraten en vult aan als duidelijk is wat van hem gevraagd wordt. Beiden zitten naar elkaar toegebogen. Als de één praat, luistert de ander geconcentreerd. Je voelt het wederzijdse respect. Als de manager met aanvullende informatie komt, zie ik bij de adviseur de raderen draaien. Kwartjes vallen aan beide kanten. Ze genieten er zichtbaar van. Tevreden laat ik ze twintig minuten lang gaan en neem dan afscheid. Ik bedank ze voor hun demonstratie en vertel waar ik van genoten heb.

Er zijn gesprekken waarin het werkt. Dit was er eentje. Waarom is dit zo zeldzaam? Wat is het geheim? Het freakt me.

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?