Het Goede Gesprek
Dit is zo mooi
Ik weet het niet - misschien komt het omdat het zo zeldzaam is. Nee, echt contact is altijd mooi. Zelfs als het gewoon werkcontact is. Dat ik er nu weer getuige van mag zijn, is supergaaf. Zo kan het dus ook. Het goede gesprek bestaat echt.
Verplaatsen
Ik maak heel wat gesprekken mee tussen manager en professional. Als ‘vlieg aan de muur’. Kijken wat er gebeurt en teruggeven wat ik zie. Leuk werk. Zo heb ik net een gesprek gezien van een manager met een ingenieur uit zijn team. Daar viel nog wel wat aan te verbeteren. De manager had meer kunnen doen om echt op de plek van zijn teamlid te gaan staan. Daar hoeft hij geen goeroe of halve therapeut voor te zijn. Gewoon luisteren vanuit de vraag: ‘Hoe moet dit voor die ander zijn?’
Eerst dat wat stoort
Voor het tweede gesprek van die middag schuift een senior adviseur uit het team aan. Een plezierige en pientere kerel. Iemand die het klappen van de zweep kent. Eentje die geen leiding nodig heeft, maar deze op momenten wel zelf opzoekt. In een halfuurtje wil hij met zijn manager wat lastige dingen doornemen uit de projecten die hij onderhanden heeft. Hij maakt vrolijk contact en regelt koffie voor ons drieën. Voordat hij begint moet hem even wat van het hart. Hij heeft net gehoord dat een vriend ernstig ziek is. De zoveelste in heel korte tijd. Hij zit niet echt te wachten op een empathische reactie, maar wil het gewoon gezegd hebben.
Goed voorbereid
Hij draait zijn laptopje naar zijn manager toe en geeft aan wat de bedoeling van het gesprek is. Op het scherm zien we een ‘wit vel’ met daarop in groen alle projecten die hij onderhanden heeft. Het zijn er opvallend veel. En op sommige plekken is de tekst door hem rood gemaakt. Die stukken wil hij even doorspreken.
Het werkt
Dan gaan ze helemaal los. Het teamlid vertelt veel, maar kiest zorgvuldig zijn woorden. Stuurt wat hij wil zeggen steeds naar de kern van de zaak. Zijn manager luistert met waardering. Laat hem helemaal uitpraten en vult aan als duidelijk is wat van hem gevraagd wordt. Beiden zitten naar elkaar toegebogen. Als de één praat, luistert de ander geconcentreerd. Je voelt het wederzijdse respect. Als de manager met aanvullende informatie komt, zie ik bij de adviseur de raderen draaien. Kwartjes vallen aan beide kanten. Ze genieten er zichtbaar van. Tevreden laat ik ze twintig minuten lang gaan en neem dan afscheid. Ik bedank ze voor hun demonstratie en vertel waar ik van genoten heb.
Er zijn gesprekken waarin het werkt. Dit was er eentje. Waarom is dit zo zeldzaam? Wat is het geheim? Het freakt me.
Reacties
Vaak onderschat en vergeet ik
Vaak onderschat en vergeet ik de kracht van een goed gesprek en raakt dat besef in de vergetelheid. Totdat ik weer een goed gesprek heb of een blog als deze lees en weer weet hoeveel energie en blijdschap een goed gesprek op kan leveren. Misschien toch maar een knoop in mijn zakdoek leggen om het ditmaal echt niet te vergeten.
Goed idee Mike! Leg die knoop
Goed idee Mike! Leg die knoop er maar in. Er zijn elke dag zoveel kansen, dat het jammer is als je ze voorbij laat gaan.
Wat je met elkaar deelt, is
Wat je met elkaar deelt, is wat je met elkaar verbindt en dat doe je (mits goed uitgevoerd) in een gesprek :-)
Volop delen dus, Lars.
Volop delen dus, Lars.
Hoi Lars,
Hoi Lars,
Kiezen om te delen. En ook kiezen wat je deelt. Groetjes!
Reageren op dit artikel?