Harry's picture

Functionerings- en beoordelingsgesprekken, ze komen er weer aan! Zie je ernaar uit of ertegen op? Hoe kom je voorbij het papier, in het contact?

Functioneert dit gesprek?

Luisteren
Spreken
Luisterblokkades
Eind 2015. In zijn NRC-column fileert Ben Tiggelaar het zogeheten functioneringsgesprek, onder de titel ‘Veroordelingsgesprekken’. Volkomen zinloze gesprekken, want mensen leren vooral van feedback die direct volgt op bepaald gedrag - en dus niet pas tijdens zo'n gesprek. Daarnaast is de beoordelaar (de leidinggevende) medeverantwoordelijk: als hij zegt dat het beter moet, zegt hij vooral dat hij zélf beter moet. Volgens Ben is het functioneringsgesprek een ratjetoe van belangen en ligt de nadruk te vaak op verbeterpunten, terwijl onderzoek aannemelijk maakt dat juist werken aan je sterke punten zinvol is. Bijna niemand gelooft meer in dit soort gesprekken. Toch staan er ook dit najaar weer onvoorstelbaar veel op de rol. Waarom eigenlijk? En wat is een zinvol alternatief?

Dat verdient een sterretje

Da’s lang geleden dat ik een functioneringsgesprek had: vijftien jaar! Gelukkig maar! Toch kan ik me die rituele dans nog goed herinneren. Ik werkte bij een organisatieadviesbureau. Een paar weken voor de dans werd er een stapel formulieren in mijn postbakje geduwd. Want: ‘Wie kan jou beter beoordelen dan jijzelf?’ Inderdaad. De twee die mij beoordeelden (directeur en adjunct), zagen me nooit aan het werk.

Braaf en gewetensvol worstelde ik me door die stapel. Je moet wat over hebben voor je volgende loonsverhoging. Een jaarlijks hoogtepunt in het document was het zogenaamde ‘sterrenschema’. Daarop stonden veertig adviesproducten, met daarachter vijf criteria. Als je aan alle vijf criteria voldeed, kreeg je een ‘sterretje’. Dan mocht je de klanten ook in dat ‘product’ adviseren. Hoe meer sterretjes, hoe meer ster je werd. Met dito salaris. Je begrijpt mijn sterallures.

 

Contact

Functionerings- en beoordelingsgesprekken: ze komen er weer aan. Zie je ernaar uit of ertegen op? Hoe ga je dit jaar voorbij het papier, zodat je in contact komt? Kunnen we niet het hele jaar zó met elkaar in contact zijn dat het iedereen beter maakt? Wij denken dat dit kan en helpen je graag een weg te vinden voorbij de hele mallemolen. Maar als je toch gewoon doorgaat, zoom dan zo veel mogelijk in op contact waarin je elkaar echt ziet! Mooie ontmoetingen.

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reacties

In mijn werk

In mijn werk (regieverpleegkundige in een UMC) zijn de sterretjes de standaard en bijbehorende loonsverhoging is geen optie. Er wordt gevochten over een CAO, die al ruim 8 maanden verlopen is. Functioneringsgesprekken hebben we niet, wel waarderingsgesprekken. Wat heeft het bedrijf aan jou maar ook wat heb jij aan het bedrijf. Vinden we elkaar nog interessant genoeg. Wat wil je eigenlijk en waar word je blij van. Wat kan de organisatie daar in bieden maar ook wat kan je er zelf aan bijdragen. Meer loon krijgen mijn collega’s en ik er niet van maar de gesprekken zijn vaak wel leuk.

Harry's picture

Als je de waardering maar

Als je de waardering maar volop beleven kunt, Yvonne ...

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl