Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Voel waar je
behoefte aan hebt

Emoties
Empathie
Luisteren
Verbinding

Praten over wat je voelt, helpt je na te denken over wat je nodig hebt. Maar voelen wat er is, brengt je direct in contact met je behoefte(n).

Wil je weten wat jij wilt? Voel dan wat er is. Hoe meer je in contact bent met je emoties, hoe minder je hoeft na te denken over wat je nodig hebt. Voelen wat er is, is weten waar je behoefte aan hebt. En als je weet wat je wilt, dan kun je daarvoor zorgen. Of hulp vragen, als dat nodig is. Is het zo eenvoudig?

Uitdaging

In een kwartiertje schets ik hoe het teamtraject tot nog toe verlopen is. Daar komt nu een opdracht van de directie bij. De teamleider licht toe hoe goed deze opdracht past bij wat we tot nu toe gedaan hebben. Zo is in een halfuur voor heel het team duidelijk voor welke uitdaging we staan: volop in contact met opdrachtgevers komen tot een positiebepaling en een prioriteitenlijst. Dat is voor dit team in deze organisatie een flinke uitdaging, dat voel ik wel aan.

Emoties wijzen de weg

Ivo neemt het over. Hij vraagt iedereen te gaan staan om te voelen hoe het lichaam op deze uitdaging reageert. Het is stil. Mensen laten toe wat er te voelen is. Dat blijkt bij iedereen meer dan één emotie te zijn. Dus nodigen we ze uit een stapeltje van emotiedobbelstenen te maken. Met bovenop de meest voelbare emotie. Zo ontstaan er zeven torentjes. Zes daarvan lijken opvallend veel op elkaar. Groen (blij) bovenop, met direct daaronder geel (bang).

Opgejaagd

Het ‘groene’ klinkt ongeveer zo: ‘Eindelijk beweging, goed dat er wat gebeurt, dit is een kans, hier gaan we wat moois van maken!’ Maar het gele brengt een heel ander geluid in: ‘We weten niet wat eruit gaat komen. Gaat het goed komen? Krijgen we het als team opgelost en op de rit?’ Het is duidelijk ook echt spannend. De teamleider heeft de gele dobbelsteen zelfs boven aan zijn stapeltje. Hij voelt zich gejaagd: ‘Gaan we de ruimte vinden om dit traject goed en met plezier te doorlopen? Er wordt al zoveel van ons gevraagd.’

Behoefte

We helpen het team onder woorden te brengen waar het behoefte aan heeft. Dat blijkt bijzonder eenvoudig. Logisch: als je voelt wat er is, weet je wat je wilt. Het liefst wil het team een bordje op de deur met de tekst: ‘Wegens verbouwing tijdelijk minder open’.

Staan voor wat nodig is

Als ik ze uitnodig zo’n bordje te regelen, stuit ik op weerstand. Want zo werkt het hier niet, leggen ze ons uit. Verrassend hoe creatief we zijn in het onszelf wijsmaken dat het echt niet zo kan als we willen.

Hier is de uitdaging:

  • Voel wat er is,
  • ga staan voor waar je behoefte aan hebt én
  • blijf daarvoor staan – ook als je niet direct ontvangt wat je zoekt!

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?