Harry's picture

Wat je voelt, komt bij jou - en altijd met goede bedoelingen.

Je kunt niet bij je gevoel komen

Luisteren
Empathie
Spreken
Communicatie
Emoties
Luisterblokkades
De kern van elk goed gesprek is emotie. Hoe je ook tegen communicatie aankijkt, uiteindelijk wil ieder zich ‘gevoeld voelen’. Echt contact, inclusief alle botsingen, gaat er in de kern om dat iets of iemand je raakt. Dat er iets in jou in beweging komt. De kern van communiceren is dus emotie. Maar uit de manier waarop we over emoties praten, blijkt dat we niet altijd even goed voorgesorteerd staan als het gaat om ‘voelen wat er is’. Deze keer aandacht voor de uitdrukking: ‘Je kunt niet bij je gevoel komen’. Want dat klopt helemaal: dat kun je inderdaad niet.

Mensen die niets voelen

Wat voorzichtig komt hij mijn werkkamer binnen. Zijn gezicht in standje excuus. Alsof het teveel is dat hij hier is. Hij is directeur. Iemand die in het dagelijks leven ‘zijn mannetje staat’. Eigenlijk is hij door zijn vrouw gestuurd. Maar in het telefoontje dat aan deze ontmoeting voorafging, hoorde ik dat hij ook zelf wel wat dingen leren wil. Hij begint wat onwennig met de legendarische woorden: ‘Ze zeggen dat ik niet zo goed bij mijn gevoel kan komen’. En vervolgt: ‘Ze hebben gelijk. Het lukt me niet. Hoe hard ik het ook probeer. En ik doe echt mijn best … Zijn er ook mensen die niets voelen?’

 

Hard werken?

In de volksmond zeggen we: ‘Hij komt niet bij zijn gevoel’. Alsof emoties enge, prehistorische dingen zijn. In grotten verborgen en alleen bereikbaar als we bereid zijn een heel lange en donkere weg af te leggen, al gravend in de smerige zwarte prut. Om aan het eind van een zware klus uiteindelijk te komen bij dat wat we niet zo goed kennen en waarvan we ook niet goed weten wat we ermee moeten, namelijk: dat wat we voelen. Maar zo is het niet! Hoe dan wel?

 

Loslaten!

Wij komen niet bij onze emoties, maar ze komen bij ons! Om meer te voelen hoef je dus niets nieuws aan te leren. Het zit al in je. Je emoties zijn daar de hele tijd al. Je hoeft er alleen maar naar te luisteren. Misschien is het voor jou wat onwennig om aandacht te geven aan wat nog weinig aandacht van je heeft gekregen. Maar telkens als jij welkom heet wat er al voelbaar is, dan komt het bij je. En altijd om je wat te leren. Iets wat je helpt.

 

Om je gevoel te laten komen, mag je loslaten. Loslaten wat je emoties in de weg zit om bij jou te komen. Zoals? Jouw pogingen om jezelf te begrijpen of te verklaren wat er met je gebeurt. Je neiging om de controle te houden. De schaamte voor wat er is. Jouw eigen oordelen en meningen over dat wat je voelt. Het ideaalbeeld dat je van jezelf hebt.

 

De Sesamstraat van communicatie

Loslaten wat er in de weg staat en aandacht geven aan wat er is. De Sesamstraat van communiceren: zien, voelen en in beweging komen. Doe het maar. Dan lever je kwaliteit van binnenuit, vanzelfsprekend, vanuit-het-zelf-sprekend.

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl