Harry's picture

Wat heb jij als professional nodig om op je werk profijt te hebben van emoties?

Luisteren naar gevoel

Luisteren
Emoties
Wat moet ik met al die emoties op mijn werk? Die van mij zijn vaak al lastig. Die van anderen helemaal. De ene keert voelt iets zus, de andere keer zo. Kunnen we ze niet beter gewoon negeren? Net doen alsof ze er niet zijn? Ze in ieder geval geen plek geven in hoe we beslissen. Waarom zou je luisteren naar wat je voelt?

Emoties die niet fris en nieuw zijn

Aardige kerel, deze bestuurder. Het intakeformulier waarop hij aangeeft waarover we in gesprek gaan, laat niets alarmerends zien. Hij wil leren genieten van het proces, zijn betrokkenheid beteugelen en zijn energie beter managen. Toch komt er met hem veel spanning binnen. Je kunt het aan hem zien. Ook horen aan zijn stem. En merken aan zijn hoge ademhaling. Er zit hem iets erg dwars. Eerst maar gewoon luisteren.

 

Hij vertelt graag en goed. Analytisch scherp en rustig. Iemand die ze op een rijtje heeft. Toch zie ik regelmatig aan zijn gezicht dat de emoties hoog oplopen. Als we samen inzoomen op zijn faalangst gebeurt er iets heftigs. Emoties overspoelen hem. Een machteloos gevoel maakt zich van hem meester. Geen controle meer. Niemand die helpt. Paniek dus (zie Daniel Siegels 'handmodel of the brain'). Dit voelt hij ook regelmatig in zijn werk, legt hij uit. Maar het is geen fris en nieuw gevoel. Dit gevoel komt van lang geleden. Van toen hem iets werd aangedaan terwijl hij machteloos was, geen controle had en er niemand was om te helpen. Hij en zijn omstandigheden zijn nu anders. Toch voelt het precies als toen.

 

Emoties voor je laten werken

Vaak zijn we bang voor wat we voelen. Dus waarom zouden we ons daarop focussen? Omdat emoties ons belangrijke info geven. Omdat ze ons helpen om efficiënt, snel en automatisch te reageren als dat nodig is. Omdat ze ons helpen verbinden met anderen. Ze leren ons ontdekken wat we nodig hebben. Wat we belangrijk vinden. Omdat ze ons leren hoe we ons verhouden tot onze omgeving. En omdat ze communiceren wat we voelen. Daarom.

 

Maar ze leveren ons niet altijd de juiste info. Ze reageren namelijk niet alleen op het nu, maar ook op herinneringen. Daarmee kleuren ze de bril waarmee we kijken. En het helpt een bestuurder niet als een situatie in het nu oude, opgeslagen emoties oproept. Zoals een filmpje over emoties duidelijk maakt, kun je emoties vertrouwen en naar ze luisteren, als ze je geven wat je nodig hebt.

 

We zijn bezig met het ontwikkelen van een product dat je helpt om je emoties voor je te laten werken. Daar schrijven we ook een boekje bij. Daarom stel ik mensen de vraag: 'Wat heb jij als professional nodig om op je werk profijt te hebben van emoties?' Jouw antwoord komen we graag tegen op social media (#echtcontact). Een deel van het antwoord is wat ons betreft: weten wat emoties zijn en hoe ze werken.

 

 

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl