Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Voor wie werk jij?

Intrinsieke motivatie
Luisteren
Verbinding

Als jij echt contact maakt met de mensen voor wie je werkt, dan is motivatie en betrokkenheid zelden een probleem.

Waar liggen managers en professionals wakker van? Recent onderzoek legt een grote uitdaging bloot: de menselijke factor. En dan vooral: hoe motiveer ik mensen voor de veranderingen die nodig zijn, hoe krijg ik hen mee, en wat moet ik doen als ze er echt geen zin in hebben? Ik heb een idee: zorg dat je collega's volop in contact zijn met de mensen voor wie zij werken. Dan voelen ze waarvoor en voor wie ze bezig zijn. Dat motiveert en maakt betrokken.

Nooit genoeg

Ze werken zich een slag in de rondte. Team C. De laatste jaren is het team veranderd van een frisse ploeg adviseurs in een zwoegende productiemachine. Onder druk, veelal ad-hoc, produceert dit communicatieve hart van de organisatie van alles en nog wat. Steeds vaker niet helemaal van harte. In een ongewilde ‘u-vraagt-wij-draaien-modus’. Redelijk ondankbaar werk. Vooral omdat het gewoon nooit genoeg is.

Aansluiten, aansluiten, aansluiten

Om uit dit ongewenste patroon te komen, hebben ze met elkaar iets bedacht. Ze gaan meer in contact met hun opdrachtgevers. In twee gespreksronden gaan ze de onderlinge verhoudingen opschudden. Want als je weet voor wie je werkt en wat je opdrachtgevers (waarom) echt bezighoudt, dan kun je beter aansluiten. Aansluiten betekent: ontdekken waar je waarde kunt toevoegen. Daar maak je dan vervolgens afspraken over. Die kom je na. Dan is het lek boven water. Goed bedacht.

Contact zoeken

Nu staan ze voor me. Twee van de dertien adviseurs van Team C. Voor de eerste van in totaal zestien ontmoetingen. Frisse kerels. Lachend. Spijkerbroek/colbertje. Moet lukken. We spreken het gesprek met de opdrachtgever van tevoren goed door. De bedoeling is hun helemaal duidelijk. Ze willen een helder beeld krijgen van hun opdrachtgever door met hem te praten over de – in zijn ogen – belangrijkste uitdagingen voor zijn afdeling. Kom maar op.

De zaak of het meisje

Een uurtje later, zij nog steeds lachend, kijken we of het gelukt is. Zij vinden van wel. Ik ben het niet met hen eens. Omdat ik nog steeds geen idee heb wie die opdrachtgever is. Ik weet ook niet hoe hij in zijn werk staat en wat hij (waarom) ziet als de belangrijkste uitdagingen voor zijn team. Hoe is dit mogelijk? De adviseurs zijn vooral bezig geweest met de vraag: ‘Wat kan ik voor u betekenen?’ Prachtvraag. Maar ze stellen die zonder helder te hebben wie die ‘u’ is, waar hij mee bezig is, en waarom. Ze hebben in het gesprek op elk kruispunt waar ze konden kiezen voor ‘de zaak’ (inhoud) of ‘het meisje’ (de opdrachtgever zelf) stelselmatig gekozen voor ‘de zaak’. En dat is geen goede zaak. Tenminste, niet als je eropuit bent vooral contact te maken. Volgend gesprek beter.

Mogen wij je helpen contact te maken?

Willen je collega's en jij graag beter contact leren maken met anderen? Download dan de brochure met informatie over onze Trainingscyclus Harthorend. Deze is ook in groepsverband (maatwerk) te volgen. Je mag natuurlijk ook een gratis proefsessie boeken, dan voel je gelijk of we een klik hebben. 

Download de brochure

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?