Harry's picture

In gesprek met Ben Tiggelaar zei Obama: 'Vraag je af: wat telt? Investeer minstens evenveel tijd in je gezin als in het project waarvoor je wordt betaald.'

Obama en luisteren

Luisteren
Luistergiganten
Het is je misschien ontgaan. Maar onlangs was oud-president Barack Obama in Nederland. Ben Tiggelaar mocht hem een uur lang interviewen tijdens een congres over leiderschap. Volgens Obama begint leiderschap met luisteren.

Eerst luisteren

Ik citeer uit de column van Ben in NRC: ‘Toen Obama president was, las hij elke avond, acht jaar lang, tien brieven van burgers. Om te zorgen dat de geluiden vanuit de samenleving doordrongen in de ‘bubble’ van het Witte Huis: ‘‘Het maakte de cijfers en het beleid heel concreet. En het herinnerde mij eraan dat de keuzes die we maakten invloed hadden op miljoenen levens.’’’

 

Value Proposition Canvas

Gisteren luisterde de ‘ideeëndokter’ van Rijkswaterstaat naar onze plannen. Met behulp van praktijkonderzoek en leer-/werk- en vernieuwingstrajecten willen we het contact terugbrengen op die plekken in ons werk waar we het wat kwijtgeraakt zijn. Veel organisaties zoeken namelijk naar manieren om het contact met hun ‘stakeholders’ te intensiveren en te verbeteren. De ‘dokter’ waardeert ons enthousiasme. Hij proeft ons geloof. Toch prikt hij met het ‘Value Proposition Canvas’ dwars door onze dromen heen. Zorg dat je kunt vertellen wat de ‘pains’ en de ‘gains’ zijn van de manier waarop je doelgroep in het leven staat. Weet waar ze concreet mee bezig zijn. Dan weet je ook wat de ‘plezierversterkers’ en ‘pijnverzachters’ zijn in het ‘cadeau’ dat je ze wilt geven. Wij zijn ervaren luisteraars, maar even bekruipt me het gevoel dat ‘het huis van de schilder het meest verveloze in de straat is’. Eerst nog maar eens beter luisteren

 

Contact met je doelgroep

Als je geluk hebt, werk je in direct contact met de mensen voor wie je werkt. Maar in veel beroepen is de ‘doelgroep’ wat verder van het werk af komen te staan. Wat doe jij (en wat doen wij) om feeling te blijven houden met de groep die je bedoelt te dienen?

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl