Op alle niveaus goed luisteren, creëert een

heel positief domino-effect

Luisterdomino

Je kunt op veel manieren werken aan het verbeteren van relaties. Soms is het goed om voor een integrale aanpak te kiezen. Om alle geledingen van een organisatie - en haar omgeving - daarbij te betrekken. En aan elkaar te laten zien dat het beter kan.

De luisterende organisatie

Stel je eens voor. Een manager nodigt haar teamleiders één voor één uit om met haar te delen wat hen bezighoudt in hun werk. Zij luistert. Zo helpt ze om de behoeften die in hun verhaal 'verpakt' zitten te ontdekken. Zonder in actie te komen om in die behoefte te voorzien. Maar níet zonder hen te helpen zicht te krijgen op wat zij daarvoor zélf kunnen doen. Die teamleiders ervaren dit luisteren van hun manager als heel positief. En nodigen hun teamleden uit om ook te delen wat hen bezighoudt. Ook deze mensen ervaren een nieuwe manier van luisteren die zij gaan gebruiken in het luisteren naar hun doelgroep.

Als je zo'n proces goed begeleidt en faciliteert, dan krijgt luisteren een domino-effect. En werk je met elkaar aan een luisterende organisatie.

Luisterdomino

Op alle niveaus

beter luisteren?

 

Schrijf je in voor de Openingtraining Harthorend.

De behoefte stuurt

 

Gratis oefening om behoefte meer sturend te laten zijn.

 

Emotiedobbelsteen

 

Laat emoties positief werken. Gebruik de kracht ervan voor wat je anders wilt doen.