Harry's picture

Pas als de dingen die binnen in jou tegenover elkaar staan voldoende erkend zijn, kun je toewerken naar integratie.

Mediation

Luisteren
Empathie
Luisterblokkades
Ik zie me nog zo staan op de parkeerplaats. Onzeker, omdat ik voor de eerste keer moet bemiddelen tussen twee ruziemakende ondernemers. Van vriend Arie leerde ik: ‘Je spreekt ze eerst apart. Zo help je ze om niet naar de ander, maar naar zichzelf te kijken. Pas als elk zijn eigen aandeel ziet en zich er verantwoordelijk voor voelt, breng je ze met elkaar in gesprek.’ Thanx, dat helpt me verder.

Wijzen

Nu jaren later pas ik het advies van Arie ook weer toe, dit keer in een traject met een manager en zijn medewerker. Ik luister eerst een uur naar de manager. Daarna naar de medewerker met wie hij een slechte werkrelatie heeft. Maar wat ik ook doe om de manager te erkennen, hij blijft een groot deel van het gesprek naar zijn medewerker wijzen. Die neemt hem de maat, doet of hij zelf de baas is, vertelt mooie maar vooral wollige verhalen, wil ‘shinen’ ten koste van het team, wil zelf excelleren terwijl de rest hem moet faciliteren, is weinig rationeel en totaal niet ontvankelijk voor goede suggesties van zijn manager etc.

 

Eigen aandeel

Het duurt drie kwartier (van erkenning geven) voordat we scherp zicht krijgen op een aandeel van deze manager in de slechte werkrelatie. Hij zegt: ‘In de crisis die ontstond, heb ik ervoor gekozen buiten het gekonkel te blijven. Als het nog een keer zou gebeuren, zou ik opnieuw zo kiezen. Maar daardoor heb ik onvoldoende naast die medewerker gestaan - dat zie ik nu. Eigenlijk heb ik hem helemaal alléén laten staan. Wat die medewerker voelde en waar hij zich zo druk over maakte,  durfde ik niet te erkennen. Want ik dacht: als ik dat doe, wordt het alleen maar groter - en hij maakt het al groter dan goed voor hem is. Door die angst en mijn onmacht om überhaupt in het werk naast hem te staan, heb ik miskend wat er bij hem speelde.’

We praten door over het ‘onvoldoende naast elkaar kunnen staan’. De manager geeft aan dat hij van alles geprobeerd heeft. Ik hoor het. Hardop denkend vindt hij nog een ander aandeel van hem in de slechte werkrelatie. Hij heeft het geprobeerd, maar de nieuwe dynamiek is dat hij de medewerker ‘laat aanklooien’ tot het niet meer gaat en het dan van hem overneemt. Dat helpt de relatie natuurlijk ook niet.

 

Niet fixen

Door je eigen aandeel te erkennen is het probleem nog niet opgelost. Maar als deze manager zijn aandeel onder woorden gaat brengen richting zijn medewerker, kan dat voor laatstgenoemde wel eens heel helpend zijn. Morgen ontmoeten ze elkaar. Met een beetje geluk een nieuw begin. Fingers crossed. Wordt vervolgd.

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reacties

Men moet het nut van

Men moet het nut van mediation niet onderschatten. Het kan veel betekenen voor d it soort conflicten. Goed dat je de uitgebreid de kant van de manager hebt aangehoord. Soms helpt het alleen al om je ei bij iemand kwijt te kunnen.
https://www.mgon.nl/

Harry's picture

Ha die Jan. Mooi commentaar

Ha die Jan. Mooi commentaar van een kenner, thx!

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl