Harry's picture

Luister met je ogen hoe de ander zich voelt.

Luisterblindheid

Luisteren
Empathie
Empathie houdt in dat jij je in iemand anders verplaatst. De gevoelens en perspectieven van die ander gaat begrijpen. En je door dat begrijpen laat leiden in wat je doet. Wat je daar vooral voor nodig hebt, zijn open ogen.

Geen vragen stellen

Altijd weer een lekker moment. De inleiding op de workshop stond als een dijk. Niets meer aan doen. Nu zijn alle managers in groepjes van twee aan het werk gezet. En ik loop kwispelend van het ene duo naar het andere. Genietend. Kijkend of ik kan helpen.

 

Ja dus. Ik krijg een handwenk en kom dichterbij. Een vrouw luistert naar een man. Beiden ken ik nog niet. Op zijn 'badge' staat Wim. Die van haar kan ik zo snel niet lezen.

 

Wim vertelt. Ik luister mee en schrijf. Als Wim klaar is met praten, kijkt de vrouw me vragend aan: 'En nu?' Ik geef aan dat dit een luisteroefening is. En vraag haar hoe ze zou willen reageren op het verhaal van Wim. Ze heeft de neiging om hem allerlei vragen te stellen. Ik moedig haar aan dat juist níét te doen. En gewoon aan Wim terug te geven wat ze al heeft gezien, gehoord en ervaren. Zij vraagt me of ik dat voor wil doen. Voor een trainer is dat 'glad ijs'. Maar ik heb Wim wel gezien. Dus daar ga ik ...

 

Non-verbale communicatie: teruggeven wat je ziet en ervaart

'Wim,' en ik kijk hem aan, 'als ik je dit zo zie vertellen, merk ik dat er iets in je roept: 'Dit gaat zo maar niet!' en: 'Dit pakken jullie me niet af!' Alsof jij je afvraagt: 'Heb ik het dan al die jaren niet goed gedaan?' Alles wat je nu meemaakt, lijkt zo oneerlijk. En wat kun je doen? Het overkomt je. En je kijkt machteloos toe.'

 

Tot mijn verbazing zie ik dat zijn ogen zich razendsnel met vocht vullen. Wat is hier aan de hand? Ik geef toch alleen maar terug wat ik zie als ik naar hem luister? Pas op de terugweg in de auto krijg ik door wat hier gebeurde. Het gaat er niet alleen om dat je met je oren hoort wat iemand bedoelt, maar ook dat je met je ogen ziet hoe iemand zich voelt. Als je dat gevoel erkent, maak je echt contact met de ander - en die met zichzelf.

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl