Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Experimenteren

Intrinsieke motivatie
Luisteren

Er is momenteel meer dan genoeg om je over te verbazen. Laat nieuwsgierigheid je in beweging brengen richting het onbekende.

Wel vaker inspireren kinderen mij. In deze bijzondere tijd is dat niet anders. Hun aanpassingsvermogen is legendarisch. Hun creativiteit en fantasie heel groot. Momenteel loopt op de verdieping boven mij hun nieuwste experiment: ze zijn hun haar aan het blonderen. Nieuwsgierigheid wijst hun de weg.

Waar ben je?

Het is woensdag. Samen met de jongste twee volg ik een digitale les Engels. Die verloopt onvoorstelbaar traag. Geduldig geeft de docente de kinderen één voor één de beurt om een vraag te beantwoorden. Meestal komt dat antwoord niet. Dan gaat de juf zoeken of de betreffende leerling wel digitaal aanwezig is. Die twee van ons zijn ondertussen tosti’s aan het bakken.

Frustratie

Dit moet voor een juf ook wel heel frustrerend zijn, bedenk ik me. Precies op dat moment hoor ik haar met stemverheffing roepen: ‘Jullie zijn toch de digitale generatie, hoe kan het dan dat jullie er niet echt bij zijn?’ Niet echt geweldloos gecommuniceerd. Onze meiden lachen erom, constateer ik beschaamd. Ze zitten braaf hun les uit, tevreden kauwend op hun tosti's …

Spelen

Diezelfde middag leggen ze ons de volgende vraag voor: ‘Mogen we quarantaine-tje spelen?’ Met als uitgekookte toevoeging: ‘We willen graag leren wat opgesloten zijn met je doet.’ Even weten we niets te zeggen. Die ruimte gebruiken ze om ons mee te nemen naar de slaapkamer van de jongste. Die is veranderd in een volledig ‘chill’ ingerichte saferoom. Inclusief een goedgevulde koelbox, waardoor ze het superlang kunnen volhouden. Zeg dan nog maar eens ‘nee’.

Voor je laten zorgen

Nu er meer stille ruimte is om te filosoferen, vraag ik me af wat hen helpt om zich zó goed aan te passen. Dit is wat ik bedenk: zij laten voor zich zorgen. Ze vertrouwen zich helemaal aan ons toe. En als zij over 24 uur met veel bombarie hun kamer uit komen en dan zou blijken dat er niets meer te eten is, dan bedenken ze ter plekke een volgend experiment. Hoelang kunnen we leven op alleen water? Hoe zou het voelen om honger te hebben? Nieuwsgierig leren ze van het leven zélf. Misschien wel meer dan van de grondig voorbereide en goedbedoelde digitale Engelse les.

Wat leert deze bijzondere periode jou?

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?