Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Betekenisvolle werkrelaties

Intrinsieke motivatie
Verbinding

Werken vanuit passie om samen te verbeteren en te vernieuwen

In zijn column in de NRC vlak na de corona lockdowns kwam Ben Tiggelaar met ‘het nieuwe normaal'-verlanglijstje. Vier veranderingen die je graag wilt vasthouden. Eén van die vier is de aandacht voor onderlinge relaties. Want wie de sterkste relaties onderhoudt overleeft elke crisis, stelt Rosabeth Moss Kanter (hoogleraar aan Harvard Business School). Sterke relaties maken dat je kennis deelt, meer sámen plannen maakt en elkaar het voordeel van de twijfel gunt als je aan het experimenteren gaat. Hoe zit het met jouw (werk)relaties?

Kapitale misser

Volgens velen zijn er drie soorten middelen om gezamenlijke doelen te bereiken: materiële, financiële en menselijke. Je doet er goed aan om de balans tussen 'productie' en 'productiemiddel' te bewaren. Het gaat er niet alleen om te streven naar 'gouden eieren' (productie), maar ook om te zorgen voor 'de gans' (productiemiddel). Want de gerichtheid op gouden eieren is absoluut niet geschikt om het beste bij iemand naar boven te halen. Maar wat dan wel? Relaties! In relaties vind je het ‘sociale kapitaal’ van een organisatie of samenleving.

Sociaal kapitaal

Kijk je als organisatie alleen naar de individuele bijdragen van medewerkers, dan laat je een enorm terrein braakliggen: dat van de onderlinge relaties. Relaties met collega’s, klanten, partners, medewerkers en andere belanghebbenden. Kortom: het sociaal kapitaal. Sociaal kapitaal heeft verschillende dimensies:

  • Structurele dimensie: Wie kun je bereiken en via welke wegen?
  • Relationele dimensie: Hoe goed werk je met elkaar samen en hoe constructief zijn de relaties?
  • Cognitieve dimensie: Hoe leggen mensen verbindingen en welke overtuigingen en opvattingen spelen hierbij een rol?

 Verspilling van sociaal kapitaal kost organisaties miljoenen. En ze hebben dat niet eens in de gaten.

Wederzijdse aantrekkelijkheid

Een onmisbaar concept in het opbouwen van betekenisvolle werkrelaties is 'wederzijdse aantrekkelijkheid'. Weten wat je wilt en welke hulp je daarbij nodig hebt. Anderen uitnodigen, uitdagen en/of verleiden om je tegemoet te komen. Maar ook: de ander zien en hem of haar graag verder helpen. Dit impliceert niet alleen het nastreven van je eigen doelen, maar ook het zien van anderen en hen graag verder willen helpen. Het is een vorm van eigenbelang die gebaseerd is op wederkerigheid.

Nodig ons uit

Momenteel ontwikkelen we een instrument dat de onderlinge relaties in organisaties blootlegt. Zowel de hoeveelheid en de patronen als de kwaliteit van die relaties. We zoeken nog bedrijven waar we kunnen testen. Zie jij de zin daarvan in en heb je er zin in? Nodig ons uit! 

Ja, ik wil testenLees over cultuur van contact

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?