Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Viraal luisteren

Communicatie
Luisteren

Luisteren laat je iets positiefs ervaren wat je graag weer doorgeeft. Zo creëert luisteren een domino-effect.

Soms hoor je iets wat je bijzonder triggert. Woorden die blijven haken. Je weet niet eens waaraan. Toch houden ze je wekenlang bezig. Tot die categorie behoort overduidelijk de zin van drie eenvoudige woorden die een collega onlangs produceerde. Toen hij het zei, dacht ik: ‘Als dat eens waar is!’ And guess what …

Communicatieplan

Samen met collega Peter zit ik bij een Nederlandse gemeente. We spreken drie mensen van de communicatieafdeling. Over hun missie: de gemeente communicatiever maken. Er zijn steeds meer gemeenten die werk willen maken van hun ‘luisterfunctie’. Zo mogen we bij een andere gemeente meedenken hoe deze met 1500 ambtenaren het oor te luisteren kan leggen in de stad. En niet alleen bij overheden is luisteren ‘hot’. Het lijkt overal in de lucht te hangen. Het valt er ook uit. Gaat een gezonde omgang met elkaar toch nog voeten aan de grond krijgen?

Luisteren is besmettelijk

‘De praktijk blijft weerbarstig’, verzucht een van onze gesprekspartners bij deze gemeente. ‘Van het plan naar het gedrag, daar zit de bottleneck. Dat is waar het altijd vastloopt.’

Peter beaamt de verzuchting en komt met een voorstel. Het is gebaseerd op zijn eigen ervaring, vertelt hij er glimlachend bij. ‘Wat als jullie afdeling de verandering die je in de organisatie wilt zien, ‘gewoon’ voordoet? Dan krijg je een communicatieafdeling die niet vooral zendt, maar luistert.’ En dan voegt hij er een bemoedigend zinnetje aan toe waar ik al twee weken op puzzel: ‘Luisteren is besmettelijk’.

Twee weken na dat gesprek licht Peter op mijn verzoek dit zinnetje in een e-mail toe: ‘Ja, ik merk dat de zichtbare/voelbare verandering in mijn eigen luistergedrag ook anderen raakt. Dat ik, als het luisteren goed lukt, anderen prikkel om te denken: ‘Dat wil ik ook kunnen’. Ik merk bij mezelf dat de beste luistersessies die zijn waarin ik het ‘virus’ overdraag.’

Luisterdomino

Wat maakt luisteren zo besmettelijk? In de video Being a good listener geeft de School of Life ons een idee in welke richting we het antwoord moeten zoeken. Een goede luisteraar zet je aan het denken. Spoort je aan om helder te zijn over hoe dingen bij jou (vanbinnen) zijn. Een luisteraar moraliseert niet en kan het met je oneens zijn maar je nog steeds aardig vinden. In gezelschap van iemand die echt luistert voelen we ons welkom. We ervaren de uitnodiging om tevoorschijn te komen. Dat doet ons zó goed dat we de erkenning die we op die manier ontvangen, graag weer doorgeven: het domino-effect van luisteren.

Wat je geeft als je luistert, kost je nauwelijks iets. Maar voor de ander is het bijzonder veel waard. Geef je mee?

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?