Harry's picture

Luisteren laat je iets positiefs ervaren wat je graag weer doorgeeft. Zo creëert luisteren een domino-effect.

Viraal luisteren

Luisteren
Communicatie
Soms hoor je iets wat je bijzonder triggert. Woorden die blijven haken. Je weet niet eens waaraan. Toch houden ze je wekenlang bezig. Tot die categorie behoort overduidelijk de zin van drie eenvoudige woorden die een collega onlangs produceerde. Toen hij het zei, dacht ik: ‘Als dat eens waar is!’ And guess what …

Communicatieplan

Samen met collega Peter zit ik bij een Nederlandse gemeente. We spreken drie mensen van de communicatieafdeling. Over hun missie: de gemeente communicatiever maken. Er zijn steeds meer gemeenten die werk willen maken van hun ‘luisterfunctie’. Zo mogen we bij een andere gemeente meedenken hoe deze met 1500 ambtenaren het oor te luisteren kan leggen in de stad. En niet alleen bij overheden is luisteren ‘hot’. Het lijkt overal in de lucht te hangen. Het valt er ook uit. Gaat een gezonde omgang met elkaar toch nog voeten aan de grond krijgen?

 

Luisteren is besmettelijk

‘De praktijk blijft weerbarstig’, verzucht een van onze gesprekspartners bij deze gemeente. ‘Van het plan naar het gedrag, daar zit de bottleneck. Dat is waar het altijd vastloopt.’

 

Peter beaamt de verzuchting en komt met een voorstel. Het is gebaseerd op zijn eigen ervaring, vertelt hij er glimlachend bij. ‘Wat als jullie afdeling de verandering die je in de organisatie wilt zien, ‘gewoon’ voordoet? Dan krijg je een communicatieafdeling die niet vooral zendt, maar luistert.’ En dan voegt hij er een bemoedigend zinnetje aan toe waar ik al twee weken op puzzel: ‘Luisteren is besmettelijk’.

 

Twee weken na dat gesprek licht Peter op mijn verzoek dit zinnetje in een e-mail toe: ‘Ja, ik merk dat de zichtbare/voelbare verandering in mijn eigen luistergedrag ook anderen raakt. Dat ik, als het luisteren goed lukt, anderen prikkel om te denken: ‘Dat wil ik ook kunnen’. Ik merk bij mezelf dat de beste luistersessies die zijn waarin ik het ‘virus’ overdraag.’

 

Luisterdomino

Wat maakt luisteren zo besmettelijk? In de video Being a good listener geeft de School of Life ons een idee in welke richting we het antwoord moeten zoeken. Een goede luisteraar zet je aan het denken. Spoort je aan om helder te zijn over hoe dingen bij jou (vanbinnen) zijn. Een luisteraar moraliseert niet en kan het met je oneens zijn maar je nog steeds aardig vinden. In gezelschap van iemand die echt luistert voelen we ons welkom. We ervaren de uitnodiging om tevoorschijn te komen. Dat doet ons zó goed dat we de erkenning die we op die manier ontvangen, graag weer doorgeven: het domino-effect van luisteren.

 

Wat je geeft als je luistert, kost je nauwelijks iets. Maar voor de ander is het bijzonder veel waard. Geef je mee?

Harry's picture

Over de auteur Harry

Harry is inspirator, trainer en coach. Onder de indruk van wat luisteren met mensen doet schrijft hij de bestseller 'Harthorend, luisteren voor professionals'. Hij werkt bij vanbinnenuit aan het vergroten van het luisterend vermogen van de mensen, teams en organisaties.

Reageren op dit artikel?

Leef en werk vanuit je hart.
Dat maakt de wereld nog mooier!
Nieuwsgierig? Neem contact op!

vanbinnenuit

Amsterdamseweg 44-46

6712 GJ Ede

 

ir. Harry van de Pol

06-512 172 30

harry@vanbinnenuit.nl