Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog

Luisteren naar je gevoel

Emoties
Luisteren

Wat heb jij als professional nodig om op je werk profijt te hebben van emoties?

Wat moet ik met al die emoties op mijn werk? Die van mij zijn vaak al lastig. Die van anderen helemaal. De ene keert voelt iets zus, de andere keer zo. Kunnen we ze niet beter gewoon negeren? Net doen alsof ze er niet zijn? Ze in ieder geval geen plek geven in hoe we beslissen. Waarom zou je luisteren naar je gevoelens?

Leren luisteren naar je gevoel

Aardige kerel, deze bestuurder. Het intakeformulier waarop hij aangeeft waarover we in gesprek gaan, laat niets alarmerends zien. Hij wil leren genieten van het proces, zijn betrokkenheid beteugelen en zijn energie beter managen. Toch komt er met hem veel spanning binnen. Je kunt het aan hem zien. Ook horen aan zijn stem. En merken aan zijn hoge ademhaling. Er zit hem iets erg dwars. Eerst maar gewoon luisteren.

Emoties die niet fris en nieuw zijn

Hij vertelt graag en goed. Analytisch scherp en rustig. Iemand die ze op een rijtje heeft. Toch zie ik regelmatig aan zijn gezicht dat de emoties hoog oplopen. Als we samen inzoomen op zijn faalangst gebeurt er iets heftigs. Emoties overspoelen hem. Een machteloos gevoel maakt zich van hem meester. Geen controle meer. Niemand die helpt. Paniek dus. Dit voelt hij ook regelmatig in zijn werk, legt hij uit. Maar het is geen fris en nieuw gevoel. Dit gevoel komt van lang geleden. Van toen hem iets werd aangedaan terwijl hij machteloos was, geen controle had en er niemand was om te helpen. Hij en zijn omstandigheden zijn nu anders. Toch voelt het precies als toen.

Emoties voor je laten werken

Vaak zijn we bang voor wat we voelen. Dus waarom zouden we ons daarop focussen? Omdat emoties ons belangrijke info geven. Omdat ze ons helpen om efficiënt, snel en automatisch te reageren als dat nodig is. Omdat ze ons helpen verbinden met anderen. Ze leren ons ontdekken wat we nodig hebben. Wat we belangrijk vinden. Omdat ze ons leren hoe we ons verhouden tot onze omgeving. En omdat ze communiceren wat we voelen. Daarom.

Herinneringen kleuren de bril waarmee we kijken

Maar ze leveren ons niet altijd de juiste info. Ze reageren namelijk niet alleen op het nu, maar ook op herinneringen. Daarmee kleuren ze de bril waarmee we kijken. En het helpt een bestuurder niet als een situatie in het nu oude, opgeslagen emoties oproept. Zoals onderstaande video over emoties duidelijk maakt, kun je emoties vertrouwen en naar ze luisteren, als ze je geven wat je nodig hebt.

Leer luisteren naar je gevoel

Nu het duidelijk is waarom het handig is om te luisteren naar je gevoelens, is het tijd om er wat mee te doen. Om te kijken wat er bij jou in de weg staat om écht goed te luisteren. En daarmee echt contact te maken. Met jezelf, maar ook met je partner, vrienden en collega's. Tijdens de Trainingscyclus Harthorend zoomen we volledig in op het verbeteren van jouw luisteren. We gaan daarin een slag dieper dan de gebruikelijke tips en trucs, zodat we ontdekken hoe het bij jou werkt. Om daar vervolgens mee aan de slag te gaan.

Meer over de Trainingscyclus Harthorend

 

Wil jij wekelijks een prikkel ontvangen om vanuit je hart te werken?

Ontvang blog-updates

Reageren op dit artikel?